Casa Medica

Sportgeneeskunde

Vanaf 2-10-2017 zal Dr. Leen Dewit het Casa Medica-team versterken!

VAKANTIES:


Inspanningstesten: Voorbereiding

    Opgelet!! Een sportmedische keuring is steeds verplicht alvorens een inspanningstest wordt afgenomen.
    Deze mag max. 2 jaar oud zijn.
  • Lees het informed consent, teken het en breng het mee naar de inspanningstest. (download hier informed consent : download)
  • Training: vermijd de laatste 2 dagen voor de inspanningstest extreme inspanningen (gegevens niet meer representatief en moeilijk te interpreteren)
  • Voeding:
    • koolhydraatrijk dieet de laatste 2 dagen voor de test
    • zorg ervoor dat je niet met honger aan de inspanningsproef begint (een lichte maaltijd enkele uren voor het onderzoek is ideaal)
    • geen caffeïne-houdende dranken op de dag van de test
  • Lopers brengen hun eigen (propere) loopschoenen mee
  • Fietsers brengen hun eigen fietskader met propere(!!) ketting mee
  • Na de test is er mogelijkheid tot douchen

Inspanningstesten: Verloop

  • een inspanningsproef begint met een rustige opwarming (meestal 10') en de intensiteit wordt stelselmatig opgedreven (fiets 40Watt/8', loopband 1.8km/uur/3' bij de gem. atleet, maar dit kan afwijken ifv de individuele conditie)
  • het is belangrijk dat je tot het uiterste gaat (en dit zal pas lukken als je de dagen ervoor geen te zware inspanningen meer hebt geleverd) om je maximale hartslag en maximale lactaatwaarde te kunnen bepalen
  • de hartslag en hartritme worden, afhankelijk vh rust-EKG bij de sportkeuring, soms geregistreed dmv een inspannings-ekg: eventueel verminderde zuurstoftoevoer naar je hart manifesteert zich vaak pas als het hart zwaar op de ‘proef’ gesteld wordt. 

 

  • de lactaatconcentratie in het bloed wordt bepaald op het einde van elke belastingsstap en helemaal op het einde d.m.v. een prikje in een vinger of in een oorlel

Inspanningstesten: Vervolg

Op basis van de resultaten van de inspanningstest krijg je zeer uitgebreid verslag, met je trainingszones, uitleg over de zones en je werkpuntjes.


Wil je meer individueel trainingsadvies gebaseerd op je inspanningstest dan kan je altijd terecht bij Jo Cooman Sportcoaching -

jo.cooman@outlook.com - +32 475 567 242.


Voor een afspraak voor een inspanningstest, gelieve contact op te nemen met dr. Sneijers of met Jo Cooman